دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
|
|
عنوان فارسی مقاله: |
سینمای ایران |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Iranian Cinema |
|
مشخصات مقاله انگلیسی و ترجمه فارسی | |
سال انتشار مقاله | 2012 |
تعداد صفحات مقاله انگلیسی | 44 صفحه با فرمت pdf |
تعداد صفحات ترجمه مقاله | 40 صفحه با فرمت word به صورت تایپ شده با قابلیت ویرایش |
رشته های مرتبط با این مقاله | نمایش |
رفرنس | دارد |
- بخشی از ترجمه:
چکیده
سینمای امروز ایران در جهان می درخشد ولی در آغاز، عکاسی بخت بلندتری داشت و در دوران ناصری میتوانست در میان بهترین ها در جهان جلوه کند. هم اکنون، آلبومخانه کاخ گلستان، که بیشتر یادگار آن دوران است، شاید در یکدست بودن و قدمت یک رقیب بیشتر در دنیا نداشته باشد که آن مجموعه پادشاهی بریتانیا است. برای نگارنده، این سئوال مطرح بود که چگونه بین معرفی عکاسی به صورت داگروتیپی در سال ١٨٣٩ م / ١٢٥٤ ق / ١٢١٨خ در پاریس و نخستین عکسبرداری در ایران، در اواسط دسامبر ١٨٤٢/ اواسط ذیقعده ١٢٥٨/ پایان آذر (قوس) ١٢٢١، توسط نیکلای پاولوف ، کمتر از سه سال به دنبال درخواست محمدشاه، شاه قاجار، گذشت. حال آنکه نیم قرن بعد، طبق اسنادی که تا این اواخر به دست آمده بود، فاصله بین معرفی سینما در سال ١٨٩٥ م/ ١٢٧٤خ در پاریس اولین فیلم ایرانی چهارچوب ایرانی آنهم در اروپا به پنج سال رسید. این تاخیر را در ضعف دستگاه مظفری و کشور در مقایسه با گذشته، ملایمت فطری شخص مظفرالدین شاه، ناآگاهی و بی توجهی مردم و عدم احساس مسئولیت از سوی ایشان میتوان یافت.
همچنین میتوان پذیرفت که اگر ناصرالدین شاه در ١٣١٣ ق/ ١٨٩٦ م/ ١٢٧٤ خ به قتل نرسیده بود، فیلم سینما و دوربین فیلمبرداری در همان سالها به تهران رسیده و شاید رشد سریعتری از همان ابتدا پیدا می کرد ولی این چنین نشد. در مورد تاریخ نخستین سالهای سینما، ساماندهی قابل تقدیر آلبومخانه کاخ گلستان که از سه چهار سال گذشته آغاز گردیده از یک سو و آغاز بازنگری اسناد کاخ گلستان از سوی دیگر، دگرگونی های ژرفی اکنون در دیدگاه کلی نسبت به آشنایی و ورود سینما به ایران پدید آورده است: تاریخ ورود نخستین دستگاه های سینما به ایران به عقب رفته، سینمای نخستین ایران چهره ای نو یافته و تحول آغاز سینمای ایران در مسیر تازه ای قرار گرفته است. البته دستیابی به برخی از فیلمهای کاخ گلستان، که به آن اشاره خواهد شد، و مهمتر از آن درک هر چند محدود، اهمیت آن فیلمها در هجده سال پیش در چهارچوبی که امروز نتیجه می دهد رخ داد ولی در پیشرفت امور به علل گوناگون تا سالهای اخیر وقفه افتاد. در این نوشته کوتاه بر دو نکته اساسی تأکید خواهد شد: آشنایی با سینما و رسیدن نخستین اسباب سینما به ایران و تولد آنچه که میتوان آن را نخستین مجموعه فیلم ها و به ویژه «فیلمهای سینمایی ایران» دانست.
- بخشی از مقاله انگلیسی:
Abstract
Today‘s Iranian cinema is famous across the planet, but in the past photography enjoyed a more elevated status and could appear among the best in the world during the reign of Nasser-ed-Din Shah. Today the Album House of the Golestan Palace, the major part of which dates back to that period, houses a collection whose sole rival in terms of uniformity and age is perhaps the material preserved in the Royal British Collection. The author long wondered why only three years separated the introduction of daguerreotype photography in Paris in 1839 / 1254 AH / 1218 AS from the first photography made in Iran in mid December 1842 / mid Ziqa‗deh 1258 / late Azar (Qows) 1221 by Nikolai Pavlov Upon Mohammad Shah Qajar‘s request. whereas half a century later, according to recently discovered documents, it was five years after the introduction of the cinema in Paris in 1895 / 1274 AS that the first film was shot in an Iranian environment—in Europe at that. This delay can be attributed to the weakness of Mozaffar-ed-Din Shah‘s rule, to his natural nonchalance, and to the people‘s indifference and lack of sense of responsibility. Undoubtedly, had Nasser-ed-Din Shah not been assassinated in 1313 / 1896 / 1274, cinema film and cameras would have reached Tehran in the same year, causing this art to grow faster from the very beginning, but this was not to be. As concerns the creation date of the first Iranian film, the commendable classification of the Album House of the Golestan Palace, begun some three or four years ago, on one hand, and the recently begun review of the documents preserved at the Golestan Palace on the other, have deeply changed our knowledge about the beginnings of this art in Iran. The date of the arrival of the first cinema cameras to Iran has been pushed back, the early Iranian cinema has acquired a new visage, and its evolution has adopted a new path. Of course, access to some of the films preserved at the Golestan Palace, which will be mentioned, and more importantly, the understanding, even if limited, of the importance of these films, were gained some eighteen years ago within a project that is now coming to fruition, but slow progress was made until recently.
دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
|
|
عنوان فارسی مقاله: |
تحقیق در مورد سینمای ایران |
عنوان انگلیسی مقاله: |
Iranian Cinema |
|