دانلود ترجمه مقاله درمان شناختی رفتاری برای افسردگی، اضطراب و استرس مادر در بارداری (ساینس دایرکت – الزویر ۲۰۲۲) (ترجمه ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️)

 

 

این مقاله انگلیسی ISI در نشریه الزویر در ۱۵ صفحه در سال ۲۰۲۲ منتشر شده و ترجمه آن ۴۲ (۶ صفحه رفرنس انگلیسی) صفحه میباشد. کیفیت ترجمه این مقاله ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️ بوده و به صورت کامل ترجمه شده است.

 

دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
عنوان فارسی مقاله:

اثربخشی درمان شناختی رفتاری برای افسردگی، اضطراب و استرس مادر در دوران بارداری: مروری سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی های تصادفی سازی و کنترل شده

عنوان انگلیسی مقاله:

Effectiveness of cognitive behavioral therapy for perinatal maternal depression, anxiety and stress: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

 

 

مشخصات مقاله انگلیسی 
فرمت مقاله انگلیسی pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
سال انتشار ۲۰۲۲
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۱۵ صفحه با فرمت pdf
نوع مقاله ISI
نوع نگارش مقاله پژوهشی (Research Article)
نوع ارائه مقاله ژورنال
رشته های مرتبط با این مقاله روانشناسیپزشکی
گرایش های مرتبط با این مقاله روانپزشکیروانشناسی بالینی
چاپ شده در مجله (ژورنال) Clinical Psychology Review
کلمات کلیدی رفتار درمانی شناختی (CBT) – پیرازایشی – افسردگیاضطراباسترس – فراتحلیل
کلمات کلیدی انگلیسی Cognitive behavioral therapy – Perinatal – Depression – Anxiety – Stress – Meta-analysis
نمایه (index) scopus – Master Journal List – JCR – MedLine
نویسندگان Xinyuan Li – David P. Laplante – Vincent Paquin – Sandra Lafortune – Guillaume Elgbeili – Suzanne King
شناسه شاپا یا ISSN ۰۲۷۲-۷۳۵۸
شناسه دیجیتال – doi https://doi.org/10.1016/j.cpr.2022.102129
ایمپکت فاکتور(IF) مجله ۱۰٫۷۵۰ در سال ۲۰۲۰
شاخص H_index مجله ۲۲۶ در سال ۲۰۲۲
شاخص SJR مجله ۴٫۴۶۶ در سال ۲۰۲۰
شاخص Q یا Quartile (چارک) Q1 در سال ۲۰۲۰
بیس نیست
مدل مفهومی ندارد
پرسشنامه ندارد
متغیر ندارد
فرضیه ندارد
رفرنس دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
کد محصول  
لینک مقاله در سایت مرجع لینک این مقاله در سایت Elsevier
نشریه الزویر – Elsevier

 

مشخصات و وضعیت ترجمه فارسی این مقاله 
فرمت ترجمه مقاله pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
وضعیت ترجمه انجام شده و آماده دانلود
کیفیت ترجمه ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️
تعداد صفحات ترجمه تایپ شده با فرمت ورد با قابلیت ویرایش  ۴۲ صفحه (۶ صفحه رفرنس انگلیسی) با فونت ۱۴ B Nazanin
ترجمه عناوین تصاویر و جداول ترجمه شده است  
ترجمه متون داخل تصاویر ترجمه شده است  
ترجمه متون داخل جداول ترجمه شده است  
ترجمه ضمیمه ندارد 
درج تصاویر در فایل ترجمه درج شده است  
درج جداول در فایل ترجمه درج شده است  
درج فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه  ندارد 
منابع داخل متن ترجمه و درج شده است
منابع انتهای متن به صورت انگلیسی درج شده است

 

فهرست مطالب

چکیده
۱- مقدمه
۲- روش ها
۳- نتایج
۴- بحث
۵- نتیجه گیری
منابع

 

بخشی از ترجمه

چکیده
     رفتادرمانی شناختی (CBT) به شکل گسترده ای در افسردگی پیش از زایمان یا پس از زایمان مورد مطالعه قرار گرفته است اما پژوهش های بسیار کم تری در زمینه ی اضطراب و استرس انجام گرفته است. این فراتحلیل بر آن است تا به طور گسترده ای اثربخشی CBT برای افسردگی، اضطراب و استرس پیرازایشی را در کوتاه مدت (از خط مبنا تا بلافاصله پس از از مداخله) و در بلندمدت (از خط مبنا تا پایان پیگیری درمان) ارزیابی کند. پنج پایگاه داده مورد جست وجو قرار گرفتند. ما ۷۹ کارآزمایی کنترل شده ی تصادفی (RCT) و شبه RCT را که اثربخشی CBT در طی بارداری و سال نخست پس از زایمان را ارزیابی می کنند، در مطالعه گنجاندیم. پیامد اصلی، میانگین تغییر نمره در افسردگی، اضطراب و استرس بود. CBT محض و CBT با دیگر مداخله ها برای افسردگی مادری پیرازایشی در کوتاه مدت (SMD -0.69، ۹۵% CI: -0.83, -0.55) و بلندمدت (SMD -0.59, 95% -0.75, -0.42) اثربخش بودند. CBT محض هم دارای اثربخشی کوتاه مدت و بلندمدت برای اضطراب پیرازایشی (کوتاه مدت: SMD -0.63, 95% CI -0.85, -0.42؛ بلندمدت: SMD -0.71, 95% CI -1.02, -0.39) و هم دارای اثربخشی کوتاه مدت برای استرس پیرازایشی (SMD -0.96, 95% CI -1.40, -0.52) بود. به طور کلی، CBT برای افسردگی، اضطراب و استرس مادری پیرازایشی اثربخش بود. CBT محض اثربخشی کوتاه مدت برای افسردگی، اضطراب و استرس پیرازایشی، و اثربخشی بلندمدت برای افسردگی و اضطراب بلندمدت را بروز داد. تحلیل های زیرگروه دلالت بر آن داشت که CBT محض برای طیف گسترده ای از شرایط و وجوه اثربخش بود.

۳-۱ انتخاب مطالعه

     روندنمای فرایند ورود/ خروج از مطالعه ی بایگانی ها (پرونده ها یا رکوردها) در شکل ۱ ارائه شده است. مجموعاً ۳۳۴۸ رکورد در پایگاه داده ها شناسایی شدند، و ۹ رکورد بر اساس فهرست منابع دیگر مرورها شناسایی شدند. پس از حذف ۱۵۹۵ مورد تکراری، عنوان و چکیده ی ۱۷۶۲ رکورد غربالگری شد. پس از کنار گذاشتن ۱۶۱۵ مقاله ی نامرتبط، متن کامل ۱۴۷ مقاله ارزیابی شد و ۷۷ مقاله از این شمار دارای معیارهای گنجانده شدن بودند.

۳-۲ ویژگی های کارآزمایی های گنجانده شده

     ویژگی های ۷۷ مقاله (۷۹ کارآزمایی، n=11,221 زن) که در مرور نظام مند کنونی گنجانده شدند در جدول تکمیلی S4 ارائه شده اند. در میان این مقاله ها، ۶۶ مقاله (۶۸ مقاله) (بنگرید به بخش تکمیلی S3) در فراتحلیل گنجانده شدند در حالی که ۱۱ مقاله به دلیل داده های پیامد ناموجود کنار گذاشته شدند. بیش تر کارآزمایی ها RCT بودند، و شش مورد شبه RCT بودند. مداخلات را می توان به پیشگیری انتخابی (۱۰ کارآزمایی)، پیشگیری تجویزی (۸ کارآزمایی)، و درمان (۶۱ کارآزمایی) تقسیم شدند. ۴۲ کارآزمایی به بررسی CBT انجام شده در طول بارداری پرداختند، ۳۳ کارآزمایی به بررسی CBT انجام شده در طول دوره ی پسازایمانی پرداختند، و ۴ کارآزمایی به بررسی CBT انجام شده در طول بارداری و مقطع پس از زایمان پرداختند. گروه های مداخله از ۱ تا ۱۵ جلسه متغیر بودند، و مداخلات شامل CBT محض (۵۹ کارآزمایی) و CBT-CI (20 کارآزمایی) بودند. برای گروه های کنترل، رایج ترین قیاسگر TAU بود (۵۲ کارآزمایی) و به دنبال آن فهرست انتظار (۱۲ کارآزمایی)، کنترل توجه (۵ کارآزمایی)، کنترل فعال (۴ کارآزمایی)، TAU ارتقایافته (۲ کارآزمایی)، کتابچه ی اطلاعاتی (۳ کارآزمایی) و کنترل عدم مداخله (۱ کارآزمایی) بودند.

۳-۳ ارزیابی کیفیت

     خطرهای سوگیری ۷۹ کارآزمایی در شکل های تکمیلی S1 و S2 ارائه شده اند.

۳-۳-۱ سوگیری انتخاب

     بیش تر سوگیری ها (۷۹/۵۲؛ ۸/۶۵ درصد) دارای خطر پایین سوگیری ناشی از فرایند تصادفی سازی بودند. خطر نامشخص تولید توالی تصادفی در ۴/۳۰ درصد (۷۹/۲۴) از کارآزمایی ها یافت شد چون آنان ذکر نکردند که رویه تصادفی سازی چگونه انجام گرفته بود. سه کارآزمایی (۸/۳ درصد) از تصادفی سازی نامناسب بهره بردند (یعنی بر پایه-ی شماره های زوج یا فرد، دریافت کردن مراقبت پیش زایمانی پیش از تصادفی سازی). خطر پنهان سازی تخصیص در ۳۷ کارآزمایی (۸/۴۶ درصد) پایین بود، در ۳۶ کارآزمایی (۶/۴۵ درصد) نامشخص بود و در ۶ کارآزمایی (۶/۷ درصد) بالا بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا