دانلود ترجمه مقاله اثرات سالوتوژنتیک سلامت آب های سطحی داخلی (ساینس دایرکت – الزویر ۲۰۱۱)

 

 

این مقاله انگلیسی ISI در نشریه الزویر در سال ۲۰۱۱ منتشر شده که ۱۲ صفحه می باشد، ترجمه فارسی آن نیز ۳۵ صفحه میباشد. کیفیت ترجمه این مقاله عالی بوده و به صورت کامل ترجمه شده است.

 

دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
عنوان فارسی مقاله:

اثر فضای آبی بر سلامت و رفاه انسان – اثرات سالوتوژنتیک سلامت آب های سطحی داخلی: مروری

عنوان انگلیسی مقاله:

The impact of blue space on human health and well-being – Salutogenetic health effects of inland surface waters: A review

 

 

مشخصات مقاله انگلیسی 
نشریه ساینس دایرکت، الزویر – (Sciencedirect – Elsevier)
سال انتشار ۲۰۱۱
فرمت مقاله انگلیسی pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۱۲ صفحه
نوع مقاله ISI
نوع نگارش مقاله پژوهشی (Research Article)
نوع ارائه مقاله ژورنال
رشته های مرتبط با این مقاله محیط زیست – مهندسی صنایع – پزشکی
گرایش های مرتبط با این مقاله مهندسی طراحی محیط زیست – برنامه ریزی و علوم محیطی – مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست
چاپ شده در مجله (ژورنال)  International Journal of Hygiene and Environmental Health
کلمات کلیدی آب و بهداشت – اثرات سلامت سالتوژنتیک – چشم انداز درمانی – فضای آبی – برنامه ریزی شهری – تندرستی
کلمات کلیدی انگلیسی Water and health – Salutogenetic health effects – Therapeutic landscape – Blue space – Urban planning – Well-being
نمایه (index) scopus – master journals List – JCR – MedLine
نویسندگان Sebastian Völker – Thomas Kistemann
شناسه شاپا یا ISSN ۱۴۳۸-۴۶۳۹
شناسه دیجیتال – doi https://doi.org/10.1016/j.ijheh.2011.05.001
لینک سایت مرجع https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1438463911000502
ایمپکت فاکتور (IF) مجله ۶٫۱۰۶ در سال ۲۰۲۲
شاخص H_index مجله ۱۱۲ در سال ۲۰۲۳
شاخص SJR مجله ۱٫۴۷۰ در سال ۲۰۲۲
شاخص Q یا Quartile (چارک) Q1 در سال ۲۰۲۲
بیس نیست
مدل مفهومی ندارد 
پرسشنامه ندارد 
متغیر ندارد 
فرضیه ندارد 
رفرنس دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
کد محصول ۱۲۶۱۵

 

مشخصات و وضعیت ترجمه فارسی این مقاله 
فرمت ترجمه مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش و pdf
وضعیت ترجمه ترجمه شده و آماده دانلود
کیفیت ترجمه عالی (مناسب استفاده دانشگاهی و پژوهشی)
تعداد صفحات ترجمه ۳۵ صفحه با فونت ۱۴ B Nazanin
ترجمه عناوین تصاویر و جداول ترجمه شده است 
ترجمه متون داخل تصاویر ترجمه شده است 
ترجمه متون داخل جداول ترجمه شده است 
ترجمه ضمیمه ندارد 
درج تصاویر در فایل ترجمه درج شده است  
درج جداول در فایل ترجمه درج شده است  
درج فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه ندارد 
منابع داخل متن ترجمه و درج شده است
منابع انتهای متن به صورت انگلیسی درج شده است

 

فهرست مطالب

چکیده 
مقدمه
سلامت و تندرستی
چشم‌انداز و سلامت- مفهوم چشم‌انداز درمانی
فضای آبی و رفاه
روش ها
نتایج
درک و اولویت
طراحی منظره
مزایای احساسی
مزایای ترمیمی و تفریحی
مزایای مستقیم سلامت
بحث
فضای آبی در محیط شهری
مفهومی برای ارزیابی اثرات سلامت سالتوژنتیک در فضای آبی
نتیجه
منابع

 

بخشی از ترجمه

چکیده
آب یکی از مهم‌ترین عناصر فیزیکی و چشم‌انداز زیباشناسی بوده و دارای اهمیت است، به عنوان مثال در زمینه روانشناسی محیطی، طراحی چشم‌انداز و تحقیقات گردشگری، اما رابطه میان آب و سلامت در مقالات فعلی تنها در زمینه سم‌شناسی محیط زیست و میکروب‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است، و در زمینه فضای آبی و رفاه انسانی تحقیق واضحی انجام نشده است. با توجه به فقدان بررسی سیستماتیک فضای آبی و رفاه در زمینه‌های مختلف تحقیقاتی، هدف این بررسی ارائه متاتحلیل کیفی و سیستماتیک موجود مربوط به این موضوع است.

 مزایای واضح سلامتی و تندرستی مربوط به فضای آبی را می‌توان با توجه به ادراک و ترجیحات، طراحی چشم‌انداز، احساسات و اصلاح و تفریح در نظر گرفت. علاوه بر این، مزایای مستقیم سلامت در اینجا بیان شده است. مطالعات انجام شده در این بررسی اغلب مطالعات تجربی یا بررسی‌های مقطعی هستند و بر دانش آموزان به عنوان گروه موضوعی تمرکز دارند.

 مطالعات کیفی و چندبعدی و بین رشته‌ای بیشتر، به صورت سه ضلعی مستلزم روشی برای دستیابی به تصویر انعطاف‌پذیر از واقعیت هستند. طراحی مطالعه گسترده با توجه به تمام گروه های سنی به شناسایی منافع کل جامعه کمک می‌کند. بی توجهی به فضای آبی، ارزیابی اثرات طولانی مدت فضای آبی بر سلامت را دشوار می‌کند. هنوز هم مطالعات بسیار کمی درباره مسائل برنامه‌ریزی سلامت و بهداشت وجود دارد، اگرچه می‌توان مزایای بهداشت سالتوژنتیک را تشخیص داد. برای از بین بردم شکاف درباره مفاهیم سیستماتیک از دست رفته، مفهومی برای ارزیابی اثرات سلامت سالتوژنتیک در فضای آبی ارائه می‌شود. فضای آبی در آن به عنوان اصطلاح چندبعدی شامل چهار بعد اختصاصی و همچنین حداقل پنج بعد هستی‌شناختی مبتنی بر محتوا در نظر گرفته می‌شود. هدف این مفهوم، حمایت از محققان و متخصصان در تحلیل اثرات بهداشتی در فضای آبی است.

سلامت و تندرستی
در تعریف سلامت، متذکر می‌شویم که این اصطلاح در ساختار جامعه و سیاست‌گذران بحث برانگیز است (بانتون ، ۱۹۹۷). بنابراین، این تعریف در طول زمان ممکن است متفاوت باشد. در این بررسی، به طور کلی تعاریف سلامتی سازمان بهداشت جهانی (WHO) مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین بار، سازمان بهداشت جهانی در سال ۱۹۴۸ آن را به عنوان «وضعیت رفاه کامل جسمی، روحی و اجتماعی و نه صرفاً فقدان بیماری یا ضعف» تعریف کرد (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۴۸). تأثیر آب بر سلامتی در سال ۱۹۷۸ در کنفرانس بین‌المللی مراقبت‌های بهداشتی در آلما‌آتا مورد توجه قرار گرفت (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۷۸). هشت سال بعد، منشور اوتاوا برای ارتقای سلامت عنوان کرد که «سلامت، منبع زندگی روزمره است، نه هدف زندگی. سلامت مفهوم مثبتی است که بر منابع اجتماعی و شخصی و همچنین تواناییهای فیزیکی تأکید دارد» (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۸۶). این منشور تحت تأثیر مفهوم salutogenesis آنتوفسکی (۱۹۷۹) ارائه شد که بر خلاف پاتوژنتیک، دلایل و شرایط ایجاد و حفظ سلامت را در نظر گرفت. مفهوم سالوتوژنتیک به عنوان مبنای ارتقای سلامت، منابع فردی و مشارکتی را برای سلامتی، تندرسی و کیفیت زندگی به عنوان الزامات اصلی برای جلوگیری از خطرات بهداشتی و بیماری های بالقوه بررسی می‌کند (آنتوفسکی، ۱۹۹۸). منشور اروپایی محیط زیست و بهداشت (سازمان بهداشت جهانی، ۱۹۸۹) و کنفرانس سازمان محیط زیست و توسعه (UNCED) در ریو دو ژانیرو در سال ۱۹۹۲ نیز از ارتقای سلامت سالوتوژنتیک حمایت کردند.

تندرستی، حالت پیچید ذهنی قابل ارزیابی از آگاهی است (تروجان و لگوی ، ۲۰۰۱)، که شامل عناصری مانند عادت، واقعیت، فرد و رفاه اجتماعی است (بکر ، ۱۹۹۱؛ کیز ، ۱۹۹۸؛ لوجینبول ، ۲۰۰۶). بر طبق این، سلامت، ساختار چندبعدی و دینامیکی است که حاوی «سازگاری متقابل، بیولوژیکی، روانشناختی و اجتماعی از عوامل فیزیکی، روحی و اجتماعی- فرهنگی، زیست محیطی و غیره» است (آبراهام و همکاران، ۲۰۰۷) و در تأثیر سلامت و مفهوم موضوعی تندرسی سهیم است.

چشم‌انداز و سلامت- مفهوم چشم‌انداز درمانی
تأثیر چشم‌انداز بر سلامت قبلاً به طور گسترده بیان شده است (فرومکین ، ۲۰۰۱؛ مالر و همکاران، ۱۹۹۲). گسلر (۲۰۰۶) مفهوم چشم‌انداز درمانی و توسعه متوالی این مفهوم به طور سیستماتیک در ارتباط میان بهداشت و چشم‌انداز را بررسی کرد. این به عنوان ترکیبی از مفاهیم بهداشتی غیرپاتوژنیک و درک جغرافیای سلامت چرخش فرهنگی شناخته می‌شود (کرنس و جوزف ، ۱۹۹۳). گسلر جنبه‌های مختلف چشم انداز درمانی را به عنوان محیط فیزیکی، محیط اجتماعی و محیط معنوی تعریف کرد. او در مطالعاتش عمدتاً به بررسی مکان‌هایی ‌پرداخت که به طور شفابخش به درمان کمک می‌کنند، مانند اپیداروس در یونان، لوردس در فرانسه و بث در انگلیس، و عمدتاً به عنوان محیط زیست فیزیکی و معنوی در سطح طبیعی و انسان‌شناختی شناخته می شوند (گسلر، ۱۹۹۳، ۱۹۹۶ و ۱۹۹۸). در اواخر دهه ۱۹۹۰، تمرکز بر چشم‌اندازهای بهبودی سنتی به عنوان یکی از جنبه‌های چشم‌انداز درمانی در نظر گرفته شد (ویلیامز ، ۲۰۰۷). مطالعات بعدی استفاده از این مفهوم را گسترش داده و همچنین منبعی برای درمان‌های غیرسنتی مانند محیط خانه (ویلیامز، ۲۰۰۲) یا اردوهای تابستانی برای کودکان را گسترش دادند (توربر و مالینوسکی ، ۱۹۹۹؛ کرنس و کولینز ، ۲۰۰۰). تا به امروز، مدل چشم‌انداز درمانی بر ارتقاء سلامت و نقش چشم‌انداز روزمره به عنوان چشم‌انداز سلامت تمرکز دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا