دانلود ترجمه مقاله نظریه سازمانی: از جامعه شناسی کلاسیک تا دهه ۱۹۷۰ (وایلی ۲۰۱۸)

 

 

این مقاله انگلیسی ISI در نشریه وایلی در سال ۲۰۱۸ منتشر شده که ۱۴ صفحه می باشد، ترجمه فارسی آن نیز ۲۴ صفحه میباشد. کیفیت ترجمه این مقاله عالی بوده و به صورت کامل ترجمه شده است.

 

دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
عنوان فارسی مقاله:

نظریه سازمانی: از جامعه شناسی کلاسیک تا دهه ۱۹۷۰

عنوان انگلیسی مقاله:

Organizational theory: From classical sociology to the 1970s

 

 

مشخصات مقاله انگلیسی 
نشریه وایلی – Wiley
سال انتشار ۲۰۱۸
فرمت مقاله انگلیسی pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۱۴ صفحه
نوع مقاله ISI
نوع نگارش مقاله پژوهشی (Research Article)
نوع ارائه مقاله ژورنال
رشته های مرتبط با این مقاله علوم اجتماعی – مدیریت
گرایش های مرتبط با این مقاله جامعه شناسی – مدیریت استراتژیک – مدیریت سازمان های دولتی – مدیریت دولتی – طراحی سازمان های دولتی
چاپ شده در مجله (ژورنال) Sociology Compass
نمایه (index) scopus – master journals – JCR
نویسندگان Heather A. Haveman – Rachel Wetts
شناسه شاپا یا ISSN ۱۷۵۱-۹۰۲۰
شناسه دیجیتال – doi https://doi.org/10.1111/soc4.12627
لینک سایت مرجع https://compass.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/soc4.12627
ایمپکت فاکتور (IF) مجله ۲٫۷۴۴ در سال ۲۰۲۲
شاخص H_index مجله ۴۷ در سال ۲۰۲۳
شاخص SJR مجله ۱٫۰۵۵ در سال ۲۰۲۲
شاخص Q یا Quartile (چارک) Q1 در سال ۲۰۲۲
بیس نیست
مدل مفهومی ندارد 
پرسشنامه ندارد 
متغیر ندارد 
فرضیه ندارد 
رفرنس دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
کد محصول ۱۲۵۸۱

 

مشخصات و وضعیت ترجمه فارسی این مقاله 
فرمت ترجمه مقاله ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش و pdf
وضعیت ترجمه ترجمه شده و آماده دانلود
کیفیت ترجمه عالی (مناسب استفاده دانشگاهی و پژوهشی)
تعداد صفحات ترجمه ۲۴ صفحه با فونت ۱۴ B Nazanin
ترجمه عناوین تصاویر و جداول ندارد 
ترجمه متون داخل تصاویر ندارد 
ترجمه متون داخل جداول ندارد 
ترجمه ضمیمه ندارد 
درج تصاویر در فایل ترجمه ندارد 
درج جداول در فایل ترجمه ندارد 
درج فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه ندارد 
منابع داخل متن ترجمه و درج شده است
منابع انتهای متن به صورت انگلیسی درج شده است

 

فهرست مطالب

چکیده

۱ مقدمه

۲ دیدگاه جامعه‌شناسان کلاسیک در مورد سازمان‌ها

۳ نظریات سازمانی دیگر

۴ نتیجه‌گیری

منابع

 

بخشی از ترجمه

چکیده

سازمان‌ها به عنوان ستون اصلی جوامع امروزی هستند. بنابراین نباید تعجب کنیم که سازمان‌ها همیشه در نقطه ثقل پژوهش‌های جامعه‌شناسی قرار دارند، که آغازگر این پژوهش‌ها افرادی چون مارکس و وِبر  بودند. اگرچه دورکیم  صریحا به تجزیه و تحلیل سازمان‌ها نپرداخت، اما پژوهش‌های او اشاره واضحی به بررسی سازمان‌ها دارد. ما به بررسی دیدگاه‌ این سه جامعه‌شناس بنیان‌گذار پرداخته و به بحث در مورد ایده‌های مربوط به سازمان‌ها هم از نظر مدیریت و هم از نظر جامعه‌شناسی که توسط محققان دیگر مطرح می‌شود، از سال ۱۹۱۰ تا اواسط ۱۹۷۰، می‌پردازیم. چارچوب‌های نظری مارکس، وِبر، و دورکیم به عنوان ابزاری برای درک تحول به سمت مدرنیته و تجدد است. مارکس و وِبر سازمان‌ها را به ترتیب به عنوان مکانی برای کشمکش‌های طبقاتی و توجیه عقلانی می‌دانند، درحالیکه دورکیم تمرکزش را روی وابستگی اجتماعی و احساسات جمعی قرار می‌دهد، که هر دو مورد به پشتیبانی از سازمان‌ها می‌پردازد. نظریه‌پردازان بعدی، بیشتر تمرکز خود را روی سطح میانی و سطح خرد فرایندهای قرار می‌دهند که درون و بین سازمان‌ها رخ می‌دهد. این نظریه‌پردازان، تاکیدشان روی موارد زیر است: موضوعات عملی بهینه‌سازی اثربخشی سازمان و بهره‌وری نیروی کار (نظریات مدیریت علمی و روابط انسانی)، فرایند وابستگی و سلسله‌مراتب (سیمل) ، محدودیت‌ها در ارتباط با تصمیم‌گیری عقلانی، (مکتب کارنگی) ، و شرایط سازمانی که فرایندها و نتایج سازمانی را شکل می‌دهد (نظریه اقتضایی). این مقاله به شرح سه جنبه (آمترب، رابطه‌ای، و فرهنگی) می‌پردازد که روی پژوهش‌های جامعه‌شناختی سازمان‌ها از اواسط ۱۹۷۰، تاثیرگذار بوده است.

 

۲- دیدگاه جامعه‌شناسان کلاسیک در مورد سازمان‌ها

۲-۱ کارل مارکس

مارکس نظریه سازمانی را به شکل کنونی ان مطرح نکرد، بلکه تفکرات او در مورد اوج کاپیتالسم صنعتی، در ارتباط با بسیاری از پژوهش‌های سازمانی است. مارکس (۱۸۶۷/۱۹۹۲) بر این اعتقاد بود که تقسیمات بنیادی در جامعه بر مبنای طبقه است، و اینکه طبقات پایین‌تر (طبقه کارگر)، دارای کشمکش‌های دائمی با طبقات متوسط و بالاتر (سوداگر، سرمایه‌دار، صاحبان ملک) هستند. او همچنین به این بحث پرداخته است که نتایج کاپیتالیسم- یعنی تقسیمات صنعتی نیروی کار- افراد را از تولیدات بخش نیروی کار و همچنین از خودشان و دوستانشان بیگانه و منحرف می‌سازد. مارکس در کشور انگلستان به عنوان اولین کشور صنعتی زندگی می‌کرد، و چون اولین کتاب مشهورش را نوشت، به عنوان بنیان‌گذار ظهور کاپیتالیسم صنعتی شناخته می‌شود.

 

مارکس، توسعه کاپیتالیسم را در نتیجه فناوری (یعنی تغییرات در سیستم‌های تولید، به‌ویژه تغییر از تولید خانه‌محور به کارخانه‌محور) و اقتصاد (یعنی کشمکش‌های طبقاتی و رقابت در میان سرمایه‌داران برای کسب سود)، می‌داند. در واقع، او اقتصاد را مبنای اصلی می‌داند، و به این مبحث می‌پردازد که نوآوری فناوری در شرکت‌های صنعتی از طریق سیستم‌اقتصادی توسعه می‌یابد و سرمایه‌داران را در این جایگاه قرار می‌دهد که روی کارگران تسلط یابند. این نقل قول را با اعلامیه کمونیستی مقایسه کنید (مارکس و انگل، ۱۸۴۸/۱۹۶۴، صفحه ۶۲-۶۳( .

 

سرمایه‌داران نمی‌توانند بدون تحول دائمی ابزارهای تولید، و همچنین ارتباطات تولید، و به همراه آن کل روابط جامعه بقا داشته باشند. تمام روابط ساکن، و منجمد با ان تعصبات و فکار قابل احترام و سنتی، از بین خواهد رفت و تمام افکار معاصر آن‌ها نیز پیش از شکوفا شدن از بین خواهد رفت

 

بنابراین، کارکس و انگل اعتقاد دارند که کاپیتالیسم نیازمند ایجاد بدون‌وقفه فناوری‌های جدید و فرایندهای کاری هستند، که باعث تغییر ایدئولوژی‌هایی می‌گردد که حاصل روابط تولید و بهره‌برداری باشد. در صورتیکه سرمایداران شخصی، روش جدیدی را برای اقتباس منافع بیشتر از کارگران پیدا نکنند، فشارهای بازار، آن‌ها را از طبقه کاپیتالیست بیرون می‌راند. بنابراین، از نظر مارکس، محیط‌های کاری به عنوان مهمترین محل بهره‌کشی و ازخودبیگانگی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا