دانلود ترجمه مقاله رابطه تماس با آفت کش های پیرتروئید در دوران بارداری و کودکی با ظهور صفات ADHD (ساینس دایرکت – الزویر ۲۰۲۲) (ترجمه ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️)

 

 

این مقاله انگلیسی ISI در نشریه الزویر در ۹ صفحه در سال ۲۰۲۲ منتشر شده و ترجمه آن ۲۸ صفحه میباشد. کیفیت ترجمه این مقاله ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️ بوده و به صورت کامل ترجمه شده است.

 

دانلود رایگان مقاله انگلیسی + خرید ترجمه فارسی
عنوان فارسی مقاله:

رابطه تماس با آفت کش های پیرتروئید در دوران بارداری و کودکی با ظهور صفات ADHD در سن مدرسه

عنوان انگلیسی مقاله:

The association of prenatal and childhood pyrethroid pesticide exposure with school-age ADHD traits

 

مشخصات مقاله انگلیسی 
فرمت مقاله انگلیسی pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
سال انتشار ۲۰۲۲
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۹ صفحه با فرمت pdf
نوع مقاله ISI
نوع نگارش مقاله پژوهشی (Research Article)
نوع ارائه مقاله ژورنال
رشته های مرتبط با این مقاله روانشناسیپزشکیشیمی
گرایش های مرتبط با این مقاله روانشناسی رشدمغز و اعصابآفت کش ها
چاپ شده در مجله (ژورنال)  Environment International
کلمات کلیدی اختلال کمبود توجه/بیش فعالی، رشد کودک، پژوهش گروهی، دئره حساس، پیرتروئید
کلمات کلیدی انگلیسی Attention-deficit/hyperactivity disorder – Child development – Cohort study – Critical period – Pyrethroids
نمایه (index) scopus – master journals – JCR – MedLine – DOAJ
نویسندگان Kyung-Shin Lee – Youn-Hee Lim – Young Ah Lee – Choong Ho Shin – Bung-Nyun Kim – Yun-Chul Hong – Johanna Inhyang Kim
شناسه شاپا یا ISSN ۰۱۶۰-۴۱۲۰
شناسه دیجیتال – doi https://doi.org/10.1016/j.envint.2022.107124
ایمپکت فاکتور(IF) مجله ۹٫۳۳۴ در سال ۲۰۲۰
شاخص H_index مجله ۱۹۱ در سال ۲۰۲۱
شاخص SJR مجله ۲٫۵۸۲ در سال ۲۰۲۰
شاخص Q یا Quartile (چارک) Q1 در سال ۲۰۲۰
بیس نیست
مدل مفهومی ندارد 
پرسشنامه ندارد 
متغیر ندارد 
فرضیه ندارد 
رفرنس دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
کد محصول ۱۲۵۰۳
لینک مقاله در سایت مرجع لینک این مقاله در سایت Elsevier
نشریه الزویر – Elsevier

 

مشخصات و وضعیت ترجمه فارسی این مقاله 
فرمت ترجمه مقاله pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
وضعیت ترجمه انجام شده و آماده دانلود
کیفیت ترجمه ویژه – طلایی ⭐️⭐️⭐️
تعداد صفحات ترجمه تایپ شده با فرمت ورد با قابلیت ویرایش  ۲۸ (۴ صفحه رفرنس انگلیسی) صفحه با فونت ۱۴ B Nazanin
ترجمه عناوین تصاویر و جداول ترجمه شده است 
ترجمه متون داخل تصاویر ترجمه شده است 
ترجمه متون داخل جداول ترجمه شده است 
ترجمه ضمیمه ندارد 
درج تصاویر در فایل ترجمه درج شده است  
درج جداول در فایل ترجمه درج شده است  
درج فرمولها و محاسبات در فایل ترجمه ندارد 
منابع داخل متن ترجمه شده است 
منابع انتهای متن به صورت انگلیسی درج شده است

 

فهرست مطالب

چکیده

۱ مقدمه

۲ روش ها

۳ نتایج

۴ بحث

۵ نتیجه گیری

منابع

 

بخشی از ترجمه

چکیده

پیش زمینه: حشره کش های پیرتروئید معمولاً در محیط های مسکونی استفاده می شوند و استفاده از این سموم افزایش بی سابقه ای یافته است. اگرچه تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام نشده است، اما گزارشاتی مبنی بر وجود رابطه بین آنها و اختلال در رشد عصبی ارائه گردیده است. علاوه بر این، بازه های زمانی حساس در مواجهه با این سموم و تاثیرات درازمدت پیرتروئیدها هنوز مورد پژوهش قرار نگرفته اند. ما ارتباط بین قرار گرفتن در معرض پیرتروئیدها و علائم اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD) را در طول زمان، و در بازه های زمانی قبل از تولد تا سن مدرسه بررسی کردیم.

روش ها: با استفاده از ۵۲۴ جفت مادر-کودک، به اندازه گیری غلظت ۳-فنوکسی بنزوئیک اسید (۳-PBA) موجود در ادرار پرداختیم، که یک متابولیت اصلی پیرتروئید می باشد، سپس از والدین خواستیم مقیاس رتبه‌بندی ADHD IV (ARS) را پر کنند. ما با استفاده از رگرسیون پواسون و با همبستگی بازه های زمانی مختلف مواجهه با ۳-PBA (قبل از تولد، سنین ۲، ۴، ۶ و ۸) با علائم ADHD در سنین ۶ و ۸ به شناسایی دوره‌های تاثیرپذیر قرار گرفتن در معرض پیرتروئید.

نتایج: دو برابر شدن غلظت ۳-PBA قبل از تولد و سن ۲ سالگی با افزایش علائم ADHD در سن ۶ سالگی همراه بود (%۷/۲ تغییر، %۹۵ فاصله اطمینان: ۳/۰، ۲/۵؛ %۲/۵ تغییر (%۹۵ CI: 5/0، ۲/۱۰)، به ترتیب). غلظت ۳-PBA در سنین ۴ و ۶ سالگی با علائم ADHD در ۸ سالگی مرتبط بود (به ترتیب %۷/۲ تغییر (% ۹۵ CI 3/0، ۳/۵) ( %۳/۳ تغییر%۹۵ CI: 2/0، ۴/۶ به ترتیب). هیچ الگوی جنسی آشکاری بین این دو مشاهده نشد.

بحث: قرار گرفتن در معرض ۳-PBA در دوران بارداری و در اوایل کودکی با علائم ADHD ارتباط مستقیم دارد. دوران بارداری و سنین ۲ تا ۶ سالگی دوره‌های مستعدی برای بروز سمیت عصبی پیرتروئید در سنین ۶ و ۸ سالگی می باشند.

 

روش ها

طراحی پژوهش و شرکت کنندگان

     پژوهش ما بر پایه داده‌های محیطی و رشد کودکان (EDC) استوار گردیده است، و پژوهشی گروهی و آینده‌نگر می-باشد که برای بررسی رابطه بین مواجهه‌های محیطی قبل از تولد و پس از تولد و همچنین رشد فیزیکی/شناختی طراحی گردیده است. اطلاعات دقیق طرح پژوهش در جای دیگری ارائه شده است (کیم و همکاران ۲۰۱۸). ما به صورت تصادفی با بانوانی که در یک پژوهش بزرگتر به نام مطالعه ناهنجاری های مادرزادی (CAS) شرکت کرده بودند، تماس گرفتیم. پژوهش CAS از آگوست ۲۰۰۸ الی ژوئیه ۲۰۱۰، ۱۳۴۸۴ زن باردار را از هشت بیمارستان محلی (۵ بیمارستان اولیه و ۳ بیمارستان عالی) در استان های سئول و گیئونگی کره جنوبی استخدام کرد که سه ماهه دوم بارداری خود را می گذراندند. معیارهای شرکت در پژوهش CAS 1) قرار داشتن در سه ماهه دوم بارداری، ۲) رضایت آگاهانه برای پیگیری بوده و معیارهای حذف نیز، ۱) ناهنجاری های مادرزادی، از جمله اختلالات ژنتیکی، یا اختلالات نقص ایمنی و ۲) عدم توانایی برقراری ارتباط به زبان کره ای می باشند. داده‌های مربوط به ویژگی‌های فردی این بانوان (یعنی عوامل جمعیت‌شناختی و سبک زندگی و سابقه پزشکی)، و همچنین نمونه‌های ادرار/خون نقطه‌ای به هنگام ثبت‌نام به منظور تخمین وضعیت قرارگیری در معرض عوامل محیطی در طول سه ماهه دوم بارداری (بین هفته‌های ۱۴ تا ۲۷ بارداری؛ میانگین هفته ۱۷ بارداری) جمع آوری شد. پس از پایان پژوهش CAS در سال ۲۰۱۱، شرکت کنندگان پژوهش EDC به صورت تصادفی از طریق برقراری تماس با مادران پس از زایمان استخدام شدند. کودکانی که در بدو تولد دچار ناهنجاری های مادرزادی بودند (۱۱۵=n) و یا اطلاعات تماس آنان نامعتبر بود (۲۱۸=n) از لیست تماس بالقوه حذف شدند. در مجموع ۷۲۶ جفت مادر-کودک در مطالعه EDC ثبت نام نموده و در پیگیری این پژوهش نیز شرکت کردند. این کودکان از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ هر دو سال یکبار پیگیری شدند. در مجموع ۴۲۵ کودک در سن ۲ سالگی، ۶۴۵ کودک در سن ۴ سالگی، ۵۷۴ کودک در سن ۶ سالگی و ۵۲۵ کودک در سن ۸ سالگی تحت پیگیری قرار گرفتند. رشد عصبی کودکان با استفاده از پرسشنامه های گزارشدهی والدین و آزمون های رسمی (شامل آزمون های هوش، توجه و عملکرد اجرایی) توسط روانشناسان حرفه ای ارزیابی شد. از آنجایی که بهره هوشی (IQ) به صورت پایدار در نظر گرفته می شود (شالکه و همکاران ۲۰۱۳)، نمرات IQ کودکان یک بار در سن ۶ سالگی با استفاده از مقیاس هوش وکسلر کودکان ارائه شده توسط موسسه رشد تحصیلی کره ارزیابی شد (پارک و همکاران ۱۹۹۶). همچنین، نمرات IQ مادران با استفاده از مقیاس هوش بزرگسالان کره ای وکسلر ارزیابی شد (لیم و همکاران ۲۰۰۰). پس از حذف ۱۵۱ کودک فاقد نمره ARS در سن ۶ یا ۸ سالگی و کودکان چندقلو (دوقلو یا سه قلو، ۵۱=n)، در مجموع ۵۲۴ جفت مادر-کودک در این پژوهش شرکت داده شدند. همه کودکان داده هایی در خصوص غلظت ۳-PBA داشتند که نشانگر وجود بیش از یک بازه زمانی مواجهه بود (قبل از تولد، سنین ۲، ۴، ۶ یا ۸ سالگی). شکل ۱ نشانگر گردش شرکت کنندگان در طی پژوهش می باشد.

 

     پس از ارائه توضیحات کافی در خصوص پژوهش، رضایت آگاهانه از والدین (از زمان بارداری) و فرزندان (بالای ۸ سال) اخذ شد. پروتکل پژوهشی این مقاله توسط هیئت بازبینی سازمانی بیمارستان دانشگاه ملی سئول بررسی و مورد تایید قرار گرفت. این پژوهش طبق اصول بیانیه هلسینکی انجام گردید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا