دانلود رایگان ترجمه مقاله برج های قدرت نمک مذاب (آی تریپل ای ۲۰۱۲)

 

 

این مقاله انگلیسی ISI در نشریه آی تریپل ای در ۱۲ صفحه در سال ۲۰۱۲ منتشر شده و ترجمه آن ۲۷ صفحه بوده و آماده دانلود رایگان می باشد.

 

دانلود رایگان مقاله انگلیسی (pdf) و ترجمه فارسی (pdf + word)
عنوان فارسی مقاله:

برج های قدرت نمک مذاب: تجاری سازی جدید ذخیره خورشیدی به صورت متمرکز

عنوان انگلیسی مقاله:

Molten-Salt Power Towers: Newly Commercial Concentrating Solar Storage

دانلود رایگان مقاله انگلیسی
دانلود رایگان ترجمه با فرمت pdf
دانلود رایگان ترجمه با فرمت ورد

 

مشخصات مقاله انگلیسی و ترجمه فارسی
فرمت مقاله انگلیسی pdf
سال انتشار ۲۰۱۲
تعداد صفحات مقاله انگلیسی ۱۲ صفحه با فرمت pdf
نوع مقاله ISI
نوع نگارش مقاله پژوهشی (Research article)
نوع ارائه مقاله ژورنال
رشته های مرتبط با این مقاله مهندسی انرژی – مهندسی برق – مهندسی مکانیک
گرایش های مرتبط با این مقاله انرژی های تجدیدپذیر – فناوری های انرژی – سیستم های انرژی – برق قدرت – سیستم های قدرت – تبدیل انرژی
چاپ شده در مجله (ژورنال)/کنفرانس مجموعه مقالات (IEEE)
کلمات کلیدی  دریافت کننده های مرکزی – متمرکز کردن توان خورشیدی (CSP) – ذخیره سازی انرژی – نمک مذاب – برج‌ های قدرت
کلمات کلیدی انگلیسی Central receivers – concentrating solar power (CSP) – energy storage – molten salt – power towers
ارائه شده از دانشگاه موسسه تحقیقات انرژی، دانشگاه ملبورن، کارلتون، ویک، استرالیا
نمایه (index) Scopus – Master Journal List – JCR
شناسه شاپا یا ISSN ۱۵۵۸-۲۲۵۶
شناسه دیجیتال – doi https://doi.org/10.1109/JPROC.2011.2163739
لینک سایت مرجع https://ieeexplore.ieee.org/document/6035949
رفرنس دارای رفرنس در داخل متن و انتهای مقاله
نشریه آی تریپل ای – IEEE
تعداد صفحات ترجمه تایپ شده با فرمت ورد با قابلیت ویرایش  ۲۷ صفحه با فونت ۱۴ B Nazanin
فرمت ترجمه مقاله pdf و ورد تایپ شده با قابلیت ویرایش
وضعیت ترجمه انجام شده و آماده دانلود رایگان
کیفیت ترجمه

مبتدی (مناسب برای درک مفهوم کلی مطلب) 

کد محصول F2218

 

بخشی از ترجمه

هنگامی که این بخار به برق تبدیل می شود ، بازده چرخه بخار خالص معمولی (رانکین) برای یک سیستم گرمای اضافی و سیستم گرمایش مجدد در ۵۴۰ درجه سانتیگراد و بار۱۰۰، ۳۸% است. مانند هر تولید توان حرارتی (از جمله ذغال سنگ و گاز) ،تبدیل از گرما به برق بیشترین اتلاف انرژی را در سیستم ایجاد می کند. با این حال ، در یک سیستم ذخیره سازی حرارتی ،انرژی قبل از تبدیل به الکتریسیته از طریق چرخه رانکین به عنوان گرما ذخیره شده است بنا براین این اتلاف‌های تبدیل ، به روی کارایی ذخیره سازی تأثیر نمی گذارد.

برای مثال یک برج متمکز کننده تابش خورشید را در نظر بگیرید که یک تورین با توان خالص ۵۰ مگاوات برق را دارد اما چیدمان آینه‌های خورشیدی آن از یک ضریب دو برابر را دارد به طوری که نصف انرژی خورشید هر بار جمع می‌شود برای ذخیره شدن ارسال می‌گردد (شکل۴). با افزایش سایز در سیستم، گیرنده‌های خورشیدی ۲۶۶ (مگاوات حرارتی) از انرژی خورشیدی را در نمک مذاب و در مقدار پیک تابش خورشیدی، گردآوری خواهند کرد. از این مقدار ۱۳۲ مگاوات حرارتی مستقیما به سیکل Rankine خورانده می شود تا تولید برق در هنگام تابش خورشید انجام شود و بدین ترتیب ۵۰ مگاوات برق تولید می‌شود در حالی که ۱۳۴ مگاوات از توان حرارتی در مخزن داغ ذخیره شده است. در طی شب نمک مذاب این مخازن ذخیره سازی، ۱۳۲ مگاوات حرارتی بخار را برای این توربین ها (با ۲ مگاوات اتلاف در طی فرآیند ذخیره سازی) فراهم می کندو۵۰ مگاوات الکتریسیته تولید شده است.
از آنجا که سیستم تولید انرژی کاملا مستقل از سیستم گرد آوری انرژی است، بنابراین جریانی ثابت از برق قابل تولیدن شدن خواهد بود. سوای از اینکه آیا خورشید با تمام قدرت در حال تابش است یا با اندکی از آن و اینکه آیا هوا ابری است یا خیر و اینکه آیا روز است یا شب، چرا که همواره انرژی کافی در مخزن نمک مذاب ذخیره می‌گردد. میدان‌های آینه ای بزرگ شده اند تا اجازه دهد مخازن ذخیره سازی در طول روز پر شود در حالی که به طور همزمان توان الکتریکی تولید می شود. تعادل دقیق اندازه میدان آینه ‌ای، به اندازه توربین، به اندازه ذخیره‌سازی، می تواند بسته به عملکرد مورد نظر نیروگاه CSP بهینه سازی شود. به عنوان مثال ، نیروگاهی با ذخیره سازی ۱۵ ساعت به بالا می تواند به عنوان یک نیروگاه قدرت بار پایه عمل کند ، در حالی که یک نیروگاه با ۶-۸ ساعت ذخیره سازی ، اما یک توربین بزرگتر می تواند بعد از ظهر – عصر اوج تقاضای برق از آن استفاده نماید.
واضح است ، حتی یک نیروگاه با ۱۷ ساعت ذخیره نیز نمی تواند برای بیش از یک روز در طی دوره زمانی ابری طولانی کار کند. با این حال ، رایت و هارپس [۱۸] این را نشان داده اند با استفاده از یک شبکه جغرافیایی متنوع ، کشوری مانند استرالیا می تواند با ۵۹ درصد از نیروگاه‌های قدرت نمک مذاب ، ۳۹٪ انرژی باد و تنها ۲٪ پشتیبان سالانه از برق تولیده شده از بخار آب و زیست توده بهره مند شود.

۴٫ خصوصیات نمک مذاب
در حال حاضر هر دوی نیروگاه های (سهموی) فرعی از مخلوط نمک مذاب یکسانی برای ذخیره سازی استفاده می کند که شامل ۶۰ تا ۴۰ درصد وزنی مخلوط نیترات پتاسیم و سدیم است که با نام نمک خورشیدی شناخته می‌شود که در شکل ۵ نشان داده شده است. در دمای اتاق، نمک خورشیدی به صورت بلورهای سفید رنگ جامد است. بنابراین در طی راه اندازی نیروگاه،لازم است که کل نمک ذوب شود . بدین ترتیب در زمان فعالیت نیروگاه، نمک مذکور در حالت مذاب باقی خواهد ماند.
نمک خورشیدی یک مخلوط یوتکتیک است بدین معنا که این ترکیب خاص در دمایی پایین تری نسبت به سایر نسبت‌های ترکیب شده این دو نمک ، ذوب می‌شود و در این نسبت، هر دو نمک در دمای مشابه شروع به دوب شدن می‌کنند. نمک خورشیدی برای استفاده با برج های قدرت نمک کذاب انتخاب شده اند زیرا حد پایداری دمای بالای آن (۶۰۰ درجه سانتی گراد) اجازه می‌دهد تا از توربین‌های چرخه رانکین Rankine استفاه شود، برای مثال، یک سیستم گرمایش افزایشی یا سیستم گرمایش مجدد یا به طور بالقوه یک سیستم گرمایشی فوق بحرانی.

نمک خورشیدی دارای دمای انجماد نسبتاً بالایی از ۲۲۰ درجه سانتیگراد است ،که برای یک سیال انتقال حرارت در یک نیروگاه خورشیدی برج قدرت قابل کنترل است، اما بیشتر به عنوان سیال انتقال حرارت در یک میدان خورشیدی چالش برانگیز است. ممانعت از انجماد نمک مذاب درون لوله مهم است: اول به این دلیل که می تواند باعث انسداد شود که مانع از جریان نمک مذاب می‌شود، دوم به این دلیل که سرباره یا مقطع منجمد شده را باید با دقت ذوب کرد؛ و سوم اینکه حتی تعداد کمی ازچرخه های انجماد / ذوب می تواند منجر به پارگی لوله شود.
به عنوان مثال ، در تاسیسات Solar Two ، شمع های منجمد از نمک، در بعضی مواقع با لوله گیرنده در طول راه اندازی در شرایط بادی مواجه می شد [۳]. این جریان نمک مذاب در آن بخش از لوله گیرنده را مانع می شد، و در صورت باقی مانده بدون بررسی ، این لوله می توانست بطور پلاستیکی عملکرد خود را از دست داده وتحت شار خورشیدی متمرکز از بین برود. علاوه بر این ، آزمایش های آزمایشگاهی تایید کرد که ۱۲ چرخه انجماد / ذوب از لوله های گیرنده باعث پارگی لوله می شود [۲۰]. چندین روش برای حل این مشکل بکار گرفته شده بود. یک روش پیش گرمایش ویژه با هدف heliostat (انعکاس دهنده) (هلیواستات) بر روی لوله های گیرند درهنگام راه اندازی برای جلوگیری از انجماد نمک در گیرنده لوله ها توسعه داده شد، و در همان زمان از گرمایش بیش از حد لوله ها در حالی که فرآیند پر شدن رخ داده بود، ممانعت می کرد. روکش های اجاق گاز روی لوله گیرنده، به طور متنوع برای بهبود مهر و موم های بیرونی و حفره های نصب شده اصلاح شده بودند تا مانع جریان هوا یک پوشش اجاق گاز به دیگری شود. علاوه بر این ، ردیابی حرارت الکتریکی کافی- گرمایش عایق شده مقاوم- برای خط اتصال بین لوله گیرنده سطح جاذب و پوشش اجاق گاز در هنگام راه اندازی توصیه شده بود ، زیرااین مکان برای هدف هلیواستات ها دشوار بود. این ردیابی حرارت در لوله کشی و دریچه های دیگر در نیروگاه در استفاده شده بود تا از یخ زدگی و شوک حرارتی جلوگیری نماید.
تاسیسات Solar Two انجماد نمک نیز در تبخیر کننده مواجه شد[۳]- مبدل گرمایی بین نمک و آب ، که در آن اشباع شده بخار اشباع شده بود تولید شد. این انجماد به دلیل آب سرد بود که از تبخیر کننده در هنگام راه اندازي عبور داده مي شود ، و همينطورچهار چرخه انجماد / ذوب ممکن است باعث پارگی لوله شود. برای حل این مشکل ، یک دستگاه تولید گرمای آبی برای استفاده در طول راه اندازی نصب شده است، و مسیر جریان آب آن تغییر یافت.
مانند مسئله یخ زدگی باید با استفاده از نمک مذاب به عنوان یک سیال انتقال حرارت در برج های قدرت جلوگیری شود. علاوه بر این ، باید توجه داشت که پتانسیل برای عارضه های یخ زدن در یک نیرگاه (سهموی) فرعی سهموی با استفاده از نمک مذاب به عنوان سیال انتقال حرارت ، با توجه به سطح گیرنده بزرگتر و نسبت غلظت پایین تر، همان طور که در بخش V و شکل ۶ نشان داده شده است، بالاتر است.
در جدول ۱ ترکیبات و خصوصیات انواع مخلوط های نمک مورد استفاده به عنوان سیالات انتقال حرارت آورده شده است. علاوه برنمک خورشیدی ، دو مورد Hitec و HitecXL به صورت تجاری در دسترس است. Hitec و HitecXL نقاط ذوب نسبت به نمک خورشیدی دارند، به ترتیب ۱۴۲ و ۱۲۰ درجه سانتی گراد ، اما در بیشینه دماهای پایین تر محدود شده اند. علاوه بر این ، Hitec، حاوی یک نمک نیترات ، به پوشش N2 در فشار اتمسفر مخازن ذخیره سازی حرارتی برای جلوگیری از تبدیل شدن به نیترات نیاز دارد [۱۹].
در عمل ، دمای عملیاتی بالای نمک تنها با تخریب حرارتی خودش، محدود نشده است، بلکه توسط آن خصوصیات لوله کشی فلزی که در آن وجود دارد، محدودشده است. به عنوان مثال ، دمای عملیاتی بالاتر از ۵۶۵ درجه سانتیگراد در Solar Two مورد استفاده قرار گرفته بود و در Gemasolar به عنوان فولاد ضد زنگ که در مقاوم در برابر زنگ زدگی است برای نمک خورشیدی استفاده خواهد شد. انواع فولاد ضد زنگ ۳۱۶ و ۳۰۴ برای گیرنده و لوله های نمکی گرم در Solar Two[3] مورد استفاده قرار گرفته بود. اگرچه نوع ۳۴۷ توصیه شده بود زیرا علاوه بر تحمل زنگ زدگی نمک خورشیدی در دمای ۵۶۵ درجه سانتیگراد ، مستعد ترک خوردگی آبی نیست.از طرف دیگر ، فولاد کربن برای لوله‌های نمکی ‘Cold’ کافی است زیرا نمک خورشیدی در دمای ۲۹۲ درجه سانتیگراد کمتر زنگ می زند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا